De energietransitie zet de mobiliteitsmarkt in Nederland op zijn kop. Als tankstation eigenaar krijg je daarom te maken met enorme veranderingen: de vraag naar fossiele brandstoffen daalt, elektrische mobiliteit groeit en consumenten verwachten méér dan alleen een pompstation. Voor velen is dit een uitdaging, maar wij zien dit als een kans!
Bij Dalhuisen merken we dit dagelijks, zowel als brandstofleverancier als exploitant van eigen tankstations. Daarom zetten we de 5 grootste uitdagingen voor Nederlandse tankstation eigenaren op een rij én laten we zien hoe wij jou als zelfstandig tankstation houder daarin kunnen ondersteunen.
1. De dalende vraag naar traditionele brandstoffen
Waar tankstations jarenlang konden rekenen op stabiele brandstofvolumes, verandert de realiteit nu in rap tempo. Deze volumes nemen geleidelijk af door:
- Groei van elektrisch rijden
- Efficiëntere motoren
- Streng klimaatbeleid
- Zero-emissiezones in steden
Voor veel tankstations betekent dit minder transacties en een druk op het resultaat.
2. Investeringen in nieuwe energie en infrastructuur
Door de hierboven genoemde veranderingen, wordt er ook meer van je tankstation gevraagd om aan de behoeften van de klant te voldoen. Zo vraagt de markt om:
- Laadlocaties
- Alternatieve (bio)brandstoffen zoals GoodFuels HVO of TRAXX
- Verduurzaming van de installaties en gebouwen
Maar deze veranderingen brengen ook uitdagingen met zich mee:
- Beperkte netcapaciteit
- Hoge investeringskosten
- Lange levertijd voor aansluitingen
3. Verdienmodel onder druk door veranderende retailmarkt
De shop is een lange tijd een stabiele inkomstenbron geweest voor tankstations, maar ook dat verandert de komende jaren.
- Tabaksverkoop verdwijnt per 2030
- Horeca met hoge kwaliteit koffie en belegde broodjes
Het tankstation moet dus meer worden dan alleen een shop. Enkele concepten die kunnen helpen om jouw tankstation een boost te geven zijn:
- Servicepunt
- Koffie/broodjesconcept
- Laadlocaties
4. Toenemende concurrentie van laad- en mobiliteitshubs
Nieuwe spelers zoals Fastned, supermarkten en parkeergarages zetten groots in op de behoeften van snel en comfortabel laden. Dit zorgt voor tankstationeigenaren voor:
- Meer concurrentie op locatiekeuze
- Hogere verwachtingen van klanten
- Druk om te investeren in betere faciliteiren
Een tankstation moet zich duidelijk onderscheiden, zowel in prijs als service én beleving.
5. Strategische keuzes rondom exploitatie, samenwerking of verkoop
Door alle veranderingen moeten steeds meer tankstation eigenaren nadenken over:
- Zelf exploiteren?
- Verhuren aan een derde partij?
- Omschakelen naar (gedeeltelijk) onbemand?
- Overwegen tot verkoop of samenwerking?
- Gezamenlijke exploitatie met een ervaren partner?
Dit zijn grote beslissingen, zowel financieel als emotioneel. Maar deze beslissing hoef je niet altijd alleen te maken.
Hoe Dalhuisen tankstation eigenaren ondersteunt
Als familiebedrijf met enorm veel ervaring in brandstoffen, smeermiddelen én tankstations begrijpen wij deze uitdaging beter dan wie dan ook.
We helpen ondernemers met:
Brandstofleveringen en duurzame energie-oplossingen
Met A-merken zoals GoodFuels, GoodPower, TRAXX en BP
Meedenken over exploitatie, modernisering en transitie
Van advies tot gezamenlijke exploitatie
Overname, huur of gezamenlijke exploitatie
Transparantie modellen voor eigenaren die veranderingen willen doorvoeren of ontzorgd willen worden.
Lage drempel voor samenwerking
Flexibele afspraken, persoonlijke aanpak en een focus op continuïteit.
Samen in gesprek over de toekomst?
Bij Dalhuisen denken we met je mee en bieden we oplossingen die passen bij jouw situatie. Of je nu brandstoffen wilt afnemen, je station wilt verhuren of samen wilt exploiteren, wij zorgen voor een succesvolle toekomst en komen graag eens bij je langs!

